Hoe anders is het om met levende wezentjes aanwezig te zijn in de les. Mijn pop is lief hoor...maar weinig interactie natuurlijk!
Ik kan echt genieten als ik de moeders bezig zie met, in dit geval, hun dochters. De geluidjes die klinken, de blikken en lachjes over en weer. We doen samen de oefeningen, korte uitleg erbij en vooral contact maken met handen...maar ook met energie. Soms hoef je een kindje niet eens aan te raken om toch contact te hebben...je handen kunnen ook rondom je kindje zoveel doen. Energie en warmte stroomt vanuit je handpalmen. Bij de zonnegroet voor baby's beginnen we ook zonder aan te raken....we maken een mooie cirkel om het kindje heen startend bij het hoofd en dan uiteindelijk pakken we de voetjes vast. Dit ben jij, dit alles is jij, van jou.
Ook vandaag hebben we een liedje erbij gebruikt. Dit is fijn te gebruiken; ook thuis bijvoorbeeld bij het verschonen of aankleden na een badje.
Zingen en kletsen...van groot belang voor de taalontwikkeling. Als leerkracht kan ik niet anders zeggen dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen. Zingen en bewegingen maken dat een liedje sneller herkend wordt, dat het prettige gevoel van de massage er ook kan zijn als alleen het liedje eens gezongen wordt. Je kweekt herinneringen bij en met je kind aan goede en fijne ervaringen en gevoelens...dat is basisveiligheid. Veilig zijn in je basis, ruimte maken om op te bouwen...fundamenten leggen...dat is wat we doen als ouders. Een belangrijke taak die je met behulp van zingen, massage en wat yoga oefeningen alleen maar "funnier" maakt.